Hur tecknar man...

Här diskuterar vi hur olika tecken ser ut.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Hur tecknar man...

Inläggav emmiez » ons jan 14, 2009 13:19

Byta blöja? Blöja vet jag, men inte byta.

Nu är det mat?

Skräp.

Kan man säga Amanda med tecken? eller måste jag bokstavera. Även Rasmus hade varit bra att kunna om det finns som tecken.
emmiez
1 - Smygfis

Inläggav shalita » tor jan 15, 2009 20:00

byta: forma båda händerna (var för sig) ungefär som du håller på å dra ett rep o skifta händerna mot varann. (FY VAD SVÅRT ATT FÖRKLARA DETTA, haha) alltså höger hand mot vänster o vice versa i en båge tvärsöver varandra.
lättast är om du hittar nåt på youtube eller nån teckenspråkssida med film...
mat: låtsas stoppa mat till munnen ungefär
nu: N-hand till U-hand. handalfabetet hittar du säkert på nån sida, annars är N pek o långfingret riktat nedåt och U pek o långfingret riktat uppåt.

nu är det mat: NU MAT (teckenspråk förenklar vettu!!)

tecken för olika namn finns som regel inte, mer än att namn som t ex Axel kan vara just tecknet för axel. annars kommer man på "persontecken" själv så du får bestämma nå persontecken som betyder dina barns namn.

skräp vet jag inte ... kanske står på nån teckensajt.
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav marre » tor jan 15, 2009 21:00

Vi gör persontecken efter utseende eller egenskap. Finaste persontecknet min Amanda har är för sin kusin Anton, då tecknar hon "dubbelsnäll" dvs gör tecknet snäll på båda kinderna samtidigt :loving: Tecken för sig själv har hon samma som "amma", tror hon tycker det låter lika eller så blir det likt när hon tecknar det. (hon säger amma genom att klappa sig på bröstet med en hand och det är ganska likt att peka på sig själv)
Mamma till M 0507 och A 0706 Bild
Användarvisningsbild
marre
70 - Pissmyra

Inläggav emmiez » tor jan 15, 2009 22:07

tack för era svar.
alfabetet kan jag så nu är det mat kan jag då :)
byta. hmm, förstår inte riktigt.
håller ett rep förstår jag. menar du att man skall låtsas byta repet från ena handen mot andra?

jag får se om jag kan komma på ett persontecken, läste lite om det här på forumet efter att jag frågat :)
emmiez
1 - Smygfis

Inläggav pelikan » tor feb 19, 2009 13:45

Titta på UR:s teckenspråkswebben. Där finns många vardagstecken, däribland att byta blöja.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Återgå till Hur tecknas det?