Amning

Snack om precis allt möjligt!

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Amning

Inläggav pelikan » fre maj 22, 2009 10:56

Jag har några frågor om amning.

Hur länge ammas barn i Sverige (i allmänhet)?

Hur länge har ni ammat?

Finns det något forum för ammande kvinnor?

Gabriel ammas fortfarande (elva månader gammal) och jag har ännu inte sett någon anledning att sluta att ge honom bröstet. Däremot finns det ju många anledningar att fortsätta! Det vore ändå skönt att höra hur det är för andra. Jag har en bästa vän som ammar sin 19-månaders, och snart ska få sitt andra barn! :ls: men det vore kul att höra hur "lång" amning mottas i Sverige - och vad man i Sverige menar med "lång" amning.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Re: Amning

Inläggav shalita » fre maj 22, 2009 21:33

pelikan skrev:Jag har några frågor om amning.

Hur länge har ni ammat?

Gabriel ammas fortfarande (elva månader gammal) och jag har ännu inte sett någon anledning att sluta att ge honom bröstet. Däremot finns det ju många anledningar att fortsätta! Det vore ändå skönt att höra hur det är för andra. Jag har en bästa vän som ammar sin 19-månaders, och snart ska få sitt andra barn! :ls: men det vore kul att höra hur "lång" amning mottas i Sverige - och vad man i Sverige menar med "lång" amning.

Roligt att du ställer frågan, jag tycker det är så intressant o viktigt o roligt att tala om sånt här.

Mina svar:
ca 6-8 månader, med svängningar åt båda hållen. Men det finns säkert statistik att hitta nånstans som kan ge mer exakta siffror.

Hur länge har ni ammat?
min första 1 år 10 mån (ammade till jag var i 7/8e månaden i grav. ungefär), min andra helammas i princip nu 9,5 månader gammal

Amningshjälpen verkar vara en bra grej, de har en tidning Amningsnytt också. Väldigt amningsfrämjande o positiv förening(?), är själv inte med där dock.

Tycker det låter hur sunt som helst att du ammar din pojke och det finns ingen anledning att dra ner på det. Det är ju naturligt att barn ammas så länge de vill. Det finns egentligen inga som helst argument mot amning av något barn så länge det inte betyder att de ammas mot sin vilja eller hindras från att äta annan mat också.

Den allmänna amningssynen i Sverige (på BVC och andra ställen) känns dock som en ren ur näringssynpunkt-syn, att barnet behöver bara amma 6 månader o sen eventuellt delvis amning under en övergångsperiod till barnet klarar att leva på enbart vanlig mat o kanske välling.
Medan min och jag tror Amningshjälpens syn lyfter fram mer att amningen har många fler aspekter vad handlar om närhet till förälder, tanka trygghet osv. Framför allt att låta barnet välja självt tycker jag är viktigt. Jag vill inte "träna bort" bröstet utan vill att det ska få ske naturligt.

Ja, det var lite av mina tankar kring det hela. Nu får fler svara!!
Bild
Bild
EC - tygblöjor - bära nära
Användarvisningsbild
shalita
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » mån jun 01, 2009 19:29

Jag har tidigare ställt frågan: Hur länge ammar/ ammade ni? här på Snicksnack och nu ska jag försöka "länka" den: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=1468

Som jag skrev där så ammade jag båda våra flickor 9 månader, alltså lika länge som de låg i magen. Det kändes väldigt lagom.

De flesta jag känner har ammat mellan 6-18 månader. Det vanligaste tycks vara att sluta när barnet är runt året, men jag tror också att det har en del att göra med "säsongen" också. Det är ju lättare att sluta när pappan är ledig - har semester eller är föräldraledig, då barnet inte förknippar pappa med amning.

Rent generellt, så skulle jag nog vilja säga att om man pratar om någon som ammar länge, så pratar man om någon som ammar längre än ett år och om man pratar om någon som ammar kort tid, så pratar man om någon som ammar kortare än ett halvår. Håller ni med?

Tilläggas kan att min mamma bara ammade mig i fyra månader medan hon ammade min lillebror i två år! Medelvärdet blir ju onekligen ganska genomsnittligt. :lol:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav pelikan » ons jun 03, 2009 12:24

Att det anses viktigt att amma sex månader och att man kan sluta sedan, tror jag beror på en missuppfattning. WHO rekommenderar uteslutande ammning i sex månader, men sedan att barnet ska fortsätta ammas upp till två år, parallellt med vanlig mat. Vad tror ni om den teorin? Det låter ju bra att amma i två år, men vet ni hur stora två-åringar är?! När jag insåg det, förstod jag att det skulle anses som konstigt att amma så länge. Hur självständig jag än är, är jag ju inte immun mot omvärlden. Men jag fortsätter så länge det känns bra. (Och det har jag ju redan sagt...) Det är väl så att man själv flyttar gränsen framåt vartefter.

Det var mycket intressant att hitta den gamla amningstråden. Jag kunde inte låta bli att lyfta upp den...

En liten synpunkt: Att, som i Sverige, ge välling tycker jag känns konstigt, och just där tror jag att Frankrike ligger före Sverige i barnvård (!!!) för här ger man ersättningsmjölk, och mycket lite spannmål. Faktiskt ges ingen "normal" komjölk före tre års ålder, men där undrar jag om inte barnmatslobbyn har ett finger med i spelet.
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » ons jun 03, 2009 15:40

pelikan skrev:.../En liten synpunkt: Att, som i Sverige, ge välling tycker jag känns konstigt, och just där tror jag att Frankrike ligger före Sverige i barnvård (!!!) för här ger man ersättningsmjölk, och mycket lite spannmål. Faktiskt ges ingen "normal" komjölk före tre års ålder, men där undrar jag om inte barnmatslobbyn har ett finger med i spelet.

Här är vi riktiga vällingälskare! :vågen:

Såväl jag själv som mina flickor drack välling i nappflaska i många år och vi älskade det! Jag slutade vid sex års ålder, vår äldsta var fem och ett halvt och vår yngsta i treårsåldern. Vi slutade helt med välling samtidigt som vi slutade med nappflaska, men många fortsätter ju att dricka välling i mugg eller tallrik hela livet eller återupptar det när de blir gamla... Det är ju nyttigt!

Den största fördelen har varit när barnen varit sjuka och de inte velat ha något annat att äta än välling. Då fick de ändå i sig både vätska och näring och blev mätta. Och nu talar jag ju om tiden efter amningen.

Jag tror att vår kultur med vällingdrickandet faktiskt befrämjar amningen eftersom man inte börjar med välling förrän barnet är ett halvår. Att ge barnen välling är verkligen svensk matkultur, medan modersmjölksersättning är något som här främst används av dem som av någon anledning inte kan amma eller inte har tillräckligt med mjölk. Modersmjölksersättning köper man på apoteket och välling i mataffären - så skulle jag vilja säga att attityden är (även om man idag förmodligen kan köpa både och på båda ställena).
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav pelikan » fre jun 05, 2009 13:28

Jag håller med dig. Välling är gott, både till frukost och kvällsmål (mannen rynkar på näsan!) Att sälja mjölkersättning på apotek, tycker jag också är en sund inställning, åtminstone upp till halvåret. Gröt är också gott. Gabriel får välling / gröt, men mycket mindre än vad jag tror att svenska barn får. Det blir inte ens varje dag.

Däremot undrar jag varför man börjar så tidigt med välling. Vanlig komjölk ska man ju inte ge det första året, och då kan det bli ett halvårs glapp mellan amning och mjölk. Dessutom vet man ju inte hur glutenintolerans uppstår, och när man introducerar välling går det ju så fort mellan första smakportionen och en hel måltid. Eller finns det glutenfri välling?
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav nallemaja » tor jul 09, 2009 06:53

Pelikan: Det finns glutenfri välling och mjölkfri välling att köpa här men det är få butiker som säljer eftersom det är semper och nestle som äär de stora märkena...
Men man kan koka egen!

Jag håller inte med dig hemmammamma om att välling skulle främja amningen, jag vet många som slutar/drar ner på amningen för att man ska börja med välling... Det är vad jag tror ialla fall!
Initiativtagare till den kommande svenska ec-handboken
Bild
Kanske min blogg kan muntra upp? http://tokiga-familjen.blogspot.com/
Användarvisningsbild
nallemaja
250 - Pottsork

Inläggav pelikan » tor jul 30, 2009 12:39

nallemaja skrev:Men man kan koka egen!

Då blir man ju verkligen utskälld! I alla böcker jag har läst och alla sajter jag har tittat på, rekommenderas man att köpa gröt och välling (speciellt för järnet).

Hur överlevde barnen förr...?
Användarvisningsbild
pelikan
150 - Pissråtta

Inläggav Hemmamamma » tor dec 15, 2011 12:24

Jag har hittat en så intressant artikel i ämnet, vilken jag gärna vill dela med mig av:

http://www.drmomma.org/2010/09/why-afri ... t-cry.html
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Snicksnack