Hemmamamma skrev:Naturligtvis menar jag inte att du eller någon annan ska ta av henne kläderna eller sätta henne på pottan. Är hon inte två och ett halvt år? Jag menar att du ska tala om för henne att hon ska göra det själv! Du har berättat att hon är sen i motoriken, men nog klär hon väl av och på sig själv vid det här laget? Om inte, så kan ni ju börja där. Låt henne gärna vara med när du går på toaletten så hon ser hur du gör. Låt henne ta toapapper själv och torka sig själv när hon kissat. Visa hur mycket man behöver och i vilken riktning man torkar och så vidare - men låt henne göra själv!
Ok tack för förtydligandet jag trodde faktiskt inte att knappt 2 1/2 år var särskilt sent för att inte ta av och på sig alla kläder obehindrat. Men visst hon klarar att dra ner byxorna och att hjälpa till när man drar en tröja över huvudet. Det var nog inte så illa som jag trodde med den negativa laddningen

i morse satt hon på pottan igen frivilligt. Var kanske lite för handgriplig när jag försökte visa henne.
Hemmamamma skrev:Jag förstår att du blir orolig om hon avstår från att bajsa. Detta är en problematik, som vi som låter barnen göra ifrån sig på potta från bebistiden, helt slipper. Jag har alltså inga råd att komma med i denna fråga, mer än att i första hand hjälpa magen med katrinplommon och i andra hand fråga på apoteket efter andra hjälpmedel mot förstoppning. Självklart måste barnets hälsa komma i första hand och har barnets förmåga att bajsa på potta hämmats, så måste man ju låta bajsandet komma i första hand - oavsett var det sker - och inrikta sig på att lära barnet kissa på pottan först. (För bebisar är det däremot oftast lättast att lära sig bajsa på pottan först och de som vant sig vid det vill inte gärna göra det i blöjan.)
Kan i och för sig vara en slump det händer att hon inte bajsar på några dagar. Jo jag vet vad man kan ge vid förstoppning. Vi har inte haft några sådana problem tidigare så egentligen har jag svårt att tro att det blir ett jätteproblem, men hon har en kusin som haft det problemet (tillägga att de har helt andra matvanor än vi och att den flickan var närmare 3 1/2 innan de ens försökte ta bort blöjan)
Hemmamamma skrev:Om hon inte gjort ifrån sig på potta eller toalett på ett tag, så måste givetvis den kopplingen fungera först. Här kan man hjälpa till genom att sätta på kranen. Barnet lär sig också snabbt orsak och verkan om det får gå med trosor/kalsonger och byxor - gärna strumpbyxor och uppleva att de kissar på sig. Observera att barnet då ofta avbryter kissandet, vilket innebär att om de inte då kissar ur sig på potta eller toalett, så kommer de strax att kissa på sig igen. Detta är en vanlig fas och kan innebära att barnet de första dagarna kissar på sig ett tiotal gånger på en dag. Så snart barnet lär sig att tömma blåsan på pottan, slipper det att småskvätta. Andra fasen är när barnet klarar att vara helt torrt. Den första euforiska stoltheten över detta brukar vara i ungefär en vecka, då barnet inte kissar på sig en enda gång. Därefter är det inte ovanligt att det kommer ett så kallat "bakslag", då barnet upptäcker att det är lite jobbigt att komma ihåg sig precis varenda gång. Då är det viktigt att inte ge upp.
Tack för att du beskrev förloppet det stämmer ganska väl att hon kissar på sig snabbt igen efter att ha gjort det en gång. Trosor vill hon inte ha. Hon kissar ändå förvånansvärt sällan

Då vet jag lite mer vad jag kan förvänta mig.
Hemmamamma skrev:Givetvis är beröm det viktigaste, men för den delen får man inte glömma bort att vara tydlig och säga ifrån när barnet inte gör rätt. Gör man inte det, är heller knappast berömmet något värt, eller hur? Det viktiga är ju att inte ömka barnet. Det är ju då det kan känna sig misslyckat. Om man istället förmanar det när det blir fel och uppmuntrar det till att göra rätt så hjälper man barnet istället för att stjälpa det genom så kallat "curlingbeteende" (att föräldern försöker tillrättalägga barnets tilllvaro och undanröja svårigheter istället för att lära barnet hur man handskas med dem.)
Nej jag fattar vitsen med att inte berömma när hon gör fel det är väldigt opedagogiskt. Känns bara lite svårt när hon bara gör fel. Men jag berömmer henne när hon gör en ansats till att göra rätt (sätter sig på pottan) så blir det ju inte samma negativa laddning. Jag tror ändå att grunden till god pedagogik är att man försöker hitta det som är bra och berömma det även om jag förstår att beröm för berömmandets skulle inte är något värt.
Hemmamamma skrev:Jag önskar er lycka till med att befria er dotter från blöjorna! Tänk på att blöjorna är till för att tillmötesgå föräldrars behov, inte barnens. Det finns inga fördelar med att låta barnet använda blöjan som ställföreträdande toalett när de är så stora att de äter fast föda. Läs gärna docent Anna-Lena Hellströms forskning om vilka fördelar det har för barnen att få göra ifrån sig på potta eller toalett.
Nejdå jag ser inte heller några fördelar med det jag är fullt medveten om att det är en bekvämlighetsfråga för oss föräldrar
Tack för tipsen

Jag menade inte att låta otrevlig jag kände mig bara lite trött och frustrerad igår.
Mathilde 2007-04-10.