Min dotter är 2 år och 3 månader. Hon har från start haft tygblöjor hemma dagtid, pappersblöja på natten + när hon inte är hemma. När hon var två månader började jag hålla henne över handfatet och säga sssss. Då kom kisset nästan alltid. När hon var fyra månader började jag hålla henne på pottan så att kisset kom där istället. Jag tyckte mig se (på näsan!) när hon skulle kissa. Detta gick även fortsatt ganska bra och vi gick och kissade tillsammans när jag behövde samt före och efter vila osv. Däremellan kom det kiss i blöjan också några gånger om dagen.
När min man började vara hemma istället vid 11 månader så glömdes pottan bort lite och när det sedan var dags för dagis med pappersblöjor hela hösten (1,5-2 år) försvann detta ännu mer. Hemma sa hon oftast till när det kommit kiss och ville byta blöjan. Bajset kom ofta i pottan hemma och kom det bajs i blöjan så sa hon genast till.
Sedan kom lillebror när hon var två år. Hon har nu landat lite i det nya men är i trotsåldern. Hon skriker och gråter mycket, mest när hon inte klarar av en sak på egen hand. Däremellan vill hon bäras och vara liten bebis.
Nu har hon fått exem av blojorna på höfterna. Vi har därför låtit henne vara utan blöjor dagtid, men så fort hon får blöja på natten så kommer det tillbaka. Så även om hon är på dagis (är tre halvdagar i veckan).

Vi tänker att vi slutar med blöjan helt dagtid hemma i några veckor, så får vi se hur det går. På natten och dagis så får vi kanske välja tygblöjor. Dagispersonalen säger att de frågar henne om hon vill kissa på pottan men att hon inte vill. Sista tiden har hon slutat att vilja kissa på pottan hemma också och hon vill inte heller säga till när det är bajs i blöjan utan går gärna undan för att bajsa i blöjan. Det är nytt.
Jag känner att hon måste få sköta kissandet och bajsandet på egen hand, eftersom hon trotsigt protesterar mot allt jag föreslår. Nu har vi i två dagar låtit henne kissa i byxorna. Hon får därefter (med viss hjälp men så lite som möjligt) ta av sig trosor och byxor och lägga i tvätten och ta på sig nya kläder. Ofta kommer kisset när trotsstormen sköljer över henne. Då vill hon inte ta av sig kisskläderna heller...
Jag upplever att familjen har landat nu och att vi bara MÅSTE sluta med blöjorna för exemets skull. Detta oavsett hur mycket kissiga byxor det blir. Vad tror ni?
Tips emottages tacksamt!