Hon vill inte gå på pottan längre. Tips, tack!

Om att börja EC:a med bebisar mellan ca 6 och 18 månader.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Hon vill inte gå på pottan längre. Tips, tack!

Inläggav EVS » sön jun 24, 2012 11:48

Min lilla flicka har sen fem och en halv månads ålder suttit regelbundet på pottan. Hon har haft blöja för det mesta, men kissat ungefär lika ofta i pottan som i blöjan. Ibland har blöjan rent av varit torr på morgonen och hon har kissat i pottan så fort vi kommit upp. Bajsat har hon i princip endast gjort i pottan, sen första försöket.

När lillan var tio och en halv månad gammal började jag att jobba och hon har sen dess varit hemma med sin pappa på dagarna. Till en början fortsatte allt som tidigare med pottan och även pappan satte henne där regelbundet och hon visade ofta själv när hon behövde bajsa. Vi tog med oss pottan om vi for bort, för hon höll sig allt hon kunde om hon inte fick bajsa på pottan.

När hon var omkring tretton-fjorton månader gammal, vände det tvärt. Hon ville över huvud taget inte sitta på pottan. Hon började bajsa i blöjan, något hon alltså knappt gjort alls på över ett halvår. Jag tänkte att hon kanske hade för mycket annat att tänka på, för att ha tid med pottan... Med att gå och klättra och allt sådant.

Nu är lillan sexton månader gammal och pottorna står och samlar damm, bokstavligen. De äldre syskonen hade blöja tills den ena var gott och väl fyra år och den andra nästan fyra. Jag vill inte att det ska upprepas med den minsta, om jag kan göra något för att förhindra det. Nu har jag semester och vi är hemma hela familjen i några veckor. Om något ska ske så borde det vara läge nu. Men hur gör vi?

Jag har försökt låta lillan sitta på pottan medan jag läst en bok med henne. Hon gillar böcker, så ibland har hon suttit en stund på pottan. Men hon kissar eller bajsar inte där alls. Jag ser inte heller några tecken på att hon är bajsnödig, förrän hon redan bajsat. Jag inser att det inte fungerar med tvång, så något sådant har vi aldrig försökt. Men vad kan vi göra för att hon ska göra sina behov på pottan igen? Eller toaletten för den delen, men toaletten har hon aldrig velat sitta på tidigare heller.

Alla tips mottages tacksamt!
EVS
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » sön jun 24, 2012 14:59

Hej och välkommen hit! :hello:

Hur skulle ni ha gjort om er dotter plötsligt vägrat att borsta tänderna, låta er byta en nedbajsad blöja eller spänna fast henne i bilbarnstolen? Ja, just det! Ni skulle med största sannolikhet ignorerat hennes protester, vilket skulle leda till att hon litar på att ni vet vad som är bäst och resignerat. På samma sätt gör man när barnen får sina perioder att de inte vill gå ifrån för att göra ifrån sig på potta eller toalett. Barnet vet ju inte från början vad som är rätt och fel, utan det måste vi föräldrar lära dem. Barnen ifrågasätter och vi visar hur det ska vara! Kom ihåg att det inte är själva pottbesöket som barnet protesterar emot, utan det faktum att de måste avbryta något annat för att göra ifrån sig. Då är det viktigt att barnet känner att det inte förlorar på att gå ifrån, vilket man även verbalt talar om. Låt alltså barnet efter toalettbesöket få fortsätta leka med det som det lekte innan, om det vill det. Ge också mycket beröm och uppmuntran när det fungerar! Om barnet däremot kissat/bajsat på sig (eller i ert fall i blöjan) så bör man göra proceduren väldigt omständlig och tala om att det tar väldigt lång tid när man kissat eller bajsat någon annanstans än på pottan/toaletten. Var också tydlig med att tala om att barnet ska kissa och bajsa på pottan/toaletten. Säg aldrig att det inte gör något när barnet kissat/bajsat på fel ställe, eftersom barnet då blir förvirrat och inte förstår vad mamma och pappa menar. Tydlighet är A och O. Fråga heller inte om barnet vill gå på pottan eftersom det knappast är intressant. Fråga istället om barnet behöver eller säg helt enkelt att ni tror att hon behöver om det är så det är. När det gäller pott- eller toalettbesöken kan man försöka låta barnet vara delaktigt så mycket som möjligt. Kanske få spola efteråt? Vid den ålder er dotter är i brukar det också fungera bra att avleda med en handdocka, som får instruera barnet, då det är roligare än när mamma och pappa gör det. Nu menar ju jag inte att man ska göra något jippo av toalettbesöken, men lite pottvänliga aktiviteter är inte fel som avledning. Det kan vara att läsa småböcker, titta i tidskrifter, räkna tårna, öva kroppsdelar, öva djurljud, rabbla ramsor eller alfabetet, lyssna efter kissljud, men man bör alltid vara tydlig med vad det är som är huvudsyftet. Dessutom är det fördelaktigt om ni vuxna tar för vana att högt förkunna när ni ska gå på toaletten så att barnet är vant att höra mamma och pappa säga att de behöver gå på toaletten för att kissa och bajsa. I er familj förstår jag att det också finns äldre syskon som också kan verka som goda förebilder. Nu är det kanske ett par månader kvar innan det är dags att träna bort blöjan på riktigt, men kanske kan hon ändå få några trosor att ha på sig i sommar, någon stund efter ett lyckat pottbesök så att hon får känna sig stor. Det viktigaste är dock er inställning och attityd. Visa tydligt att det är potta/toalett som gäller. Har ni barnsits till toaletten? Våra flickor övergick från potta till barnsits på toalett vid 14 respektive 11 månaders ålder. Eftersom ingen annan i familjen går på potta så är det kanske lättare att få henne att gå på toaletten som alla ni andra. Dessutom är det betydligt mera praktiskt. Lycka till! Skriv gärna och berätta hur det går.

P.S. Detta inlägg hör egentligen till EC-snack, för några latestarters är ni ju inte. ;-) Jag tycker det låter som att ni börjat jättebra så jag är säker på att ni snabbt kan hjälpa er dotter tillbaka till hennes goda vanor. :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav EVS » tis aug 14, 2012 19:27

Hej igen!

Nu har vi jobbat på ett tag igen och det har blivit lite bättre. Pottorna används åtminstone, även om "resultatet" i dem inte är vad det var för ett halvår sedan. Lillan sitter någorlunda frivilligt både på pottan och på vår nya toalettsits för barn, kissar där ibland. Det händer att morgonkisset kommer i pottan helt och hållet och i de fallen kan det fungera några fler gånger efter det också. På toasitsen sitter hon hellre, men kissar mindre ofta. Där är det mer intressant att stoppa massor med papper i toaletten och liknande... Särskilt om storasyskonen lämnat dörren öppen och hon får chansen att härja fritt en stund.
Men hon kissar som sagt på pottan i alla fall ibland. Däremot vill hon fortfarande inte bajsa på pottan eller toaletten, inte alls. Hon gömmer sig när hon ska bajsa och bajsar i blöjan under bordet eller bakom någon gardin eller liknande.
Däremot har hon helt nyligen börjat visa ibland att hon vill vara utan blöja. Tyvärr blir inte träffsäkerheten i pottan större av att hon får vara utan blöja. Naken är allra värst, då småskvätter hon överallt, kan hinna med 2-3 ställen på en kvart och hon säger inte till efteråt heller. Vi har tänkt att hon ska få prova med träningsbyxor, har beställt två olika sorter för att testa. Vet inte om det räcker till, men kan ju åtminstone prova. För det känns ju inte bra att tvinga på henne en blöja när hon vill vara utan, samtidigt som vi av olika orsaker faktiskt inte kan ha henne kissande fritt överallt inomhus heller.
Hon börjar förskolan nästa vecka och hennes pappa var häromdagen dit och hörde sig för lite. Han förklarade hur läget är med pottan, att hon ofta vill vara utan blöja men att hon absolut inte är torr. Därifrån kom han med klart besked att det är helt ok för dem att hon använder träningsbyxor även där, så länge vi skickar med tillräckligt med extrakläder. Så det lät ju klart positivt!
Så får vi bara hoppas att träningsbyxorna kan hjälpa till att få henne mer motiverad att kissa i pottan eller toaletten istället för i byxorna.
EVS
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » mån aug 20, 2012 19:40

Jag kan även rekommendera Liberos potty-training-pants som är en "engångsblöja" så tillvida att den måste slängas när barnet gjort något i den, men den fungerar som en "gammaldags" blöja såtillvida att barnet känner när det blir blött. Min yngsta dotter ville inte ha blöjor längre när hon var 17 månader, trots att hon inte alls var tillförlitligt torr då. Vi löste det som att hon fick vara utan blöja, med trosor och kläder så länge som hon klarade att säga till när hon behövde gå på toaletten. Kissade hon på sig så fick hon lov att ta på sig blöjan som konsekvens. Mycket effektivt. Givetvis talade vi noga om varför hon var tvungen att ha blöja. Vid 20 månaders ålder var hon helt tillförlitligt dagtorr. Vi började då träna bort nattblöjan och efter ytterligare tre veckor var hon helt tillförlitligt nattorr också. Nattetid satte vi dock aldrig på böja som konsekvens utan där blev konsekvensen att hon var tvungen att duscha och byta kläder mitt i natten och vänta tills vi bytt i sängen (vilken var bäddad med plastad frotté över underlakanet och tjockt badlakan över det under dessa tre veckor.) Nu är hon sju och ett halvt år och under de här åren har hon bara kissat på sig ett par gånger och det var väl när hon var i treårsåldern.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Latestarters