Kissar ofta

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Kissar ofta

Inläggav Kickan » sön jan 06, 2013 11:08

Min lilla tjej är drygt tre månader och jag har börjat med light- varianten av ec. Använder blöja som backup men hon får ha bara underbyxor stundvis på dagen.

Men jag tycker hon kissar så ofta. Hon kan kissa i blöjan fem minuter efter att hon varit "på toa". Beror det på att hon inte tömt blåsan ordentligt? Hon har ju vant sig vid att skvätta i blöjan i tre månader...är det därför? Sen kissar hon ofta rent allmänt men det kanske beror på att hon är så liten? Det känns orimligt att ränna på toaletten oftare än en gång i timmen tycker jag. Även det känns för ofta. Men jag vet inte.

Hur gör ni med era tremånadersbebisar som just börjat potträna?

Men jag fortsätter som förut och lägger fäster ingen uppmärksamhet vid det som hamnar i blöjan utan berömmer massor när det kommer på toa. Är det bra tro?
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön jan 06, 2013 11:43

Hej och välkommen hit! :hello:

Du har alldeles rätt i att det kan ta lite tid för barnet att ställa om och nej, oftare än en gång i timmen ska man inte behöva ta bebisen till pottan. Om bebisen får komma för ofta på pottan så kanske den "artighetskissar" som någon här uttryckte sig, alltså klämma ur sig en skvätt utan att den behöver och det känns ju lite onödigt. Annars så är det ju så att små bebisar kissar ganska ofta, så en gång i timmen för en tremånaders bebis låter rimligt. (Jag började i och för sig inte erbjuda mina flickor pottan förrän de var fyra månader, men då vill jag minnas att det rörde sig om ungefär en gång i timmen i början. I alla fall vågade jag inte ha dem utan blöjor längre än en timme efter att de kissat ur sig på pottan när de var i den åldern.)

Vad som händer rent fysiologiskt när bebisar får möjlighet att göra ifrån sig på potta eller toalett är ju att de tömmer sig effektivare vilket leder till att blåskapaciteten ökar rejält, men det är klart att det tar ett tag. Och även när man kommit in i det så kan man få missflyt vissa dagar så att bebisen redan har kissat i blöjan när man erbjuder pottan och därför inte kissar ur sig där, medan man andra dagar lyckas erbjuda pottan när det är dags så att bebisen kan kissa ur sig ordentligt och kan hålla sig ett bra tag.

Även om bebisarna kan göra ifrån sig på olika pottor, toaletter med eller utan barnsits och hållandes utomhus, så tycker jag ändå att det är viktigt att man har bra pottor och barnsitsar till toalett hemma. För de allra yngsta kan det vara viktigt att nå ner med fötterna i golven när de sitter på pottan och en liten potta kan fungera bra som resepotta senare så se det inte som en onödig utgift. Det finns en bra pottguide här i avdelningen Om EC: http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=795. Pottor finns i många olika utföranden och prisklasser.

Du gör alldeles rätt som berömmer när det blir rätt och negligerar att det kommer i blöjan. Om hon däremot inte släppt blöjan på eget initiativ vid 18 månaders ålder, så är det dags att aktivt gå in och träna bort blöjan. Men dit är långt och än så länge ska allt som kommer i pottan ses som en bonus. Vad skönt att det slapp komma i blöjan! Ännu tydligare kommer det att bli när hon börjar äta fast föda och bajsar ordentligt... Det är ju också så att för de flesta bebisar som får komma på pottan på det här gamla vanliga svenska viset (som du kallar EC-light) snabbt inser fördelarna med att bajsa på pottan jämfört med i blöjan medan det inte är lika noga att alltid komma ihåg var man ska kissa.
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Kissar ofta

Inläggav Kickan » sön jan 06, 2013 19:05

Tack för svar

Då tror jag att jag helt enkelt kör på en gång/timme ungefär. Blir ju längre när hon sover men då tar man det ju efter isf.

Kom på ett sätt att hålla henne på pottan så att hon slappnar av. Jag sätter pottan på skötbordet och henne på den med ryggen lutad mot min mage. Då kan jag hålla om henne ordentligt med mina armar och så sjunger vi och pratar lite. Hon roar sig med att titta på sina tår och vifta med fötterna :heart:
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » sön jan 06, 2013 19:18

Ja, man får prova sig fram. Själv satt jag på huk framför pottan och höll bebisen under armarna. Då har man ögonkontakt vilket jag uppskattar. Och så står ju pottan där den står medan man lägger bebisen på skötbordet för att ta på ny blöja efteråt. ;-) Kan tillägga att så fort bebisen lärt sig att försöka resa sig så gör de det från pottan när de tycker att det är dags... Alltså innan de kan det på riktigt, så då gäller det att hänga med... Sedan beror det mycket på bebisen hur tidig han eller hon är motoriskt, på vilket sätt man behöver stödja och hur länge.

Lycka till! :tumup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Kissar ofta

Inläggav Kickan » mån jan 07, 2013 11:25

Tack! Ja jag hoppas allt ska gå bra. I natt vaknade hon till vid ett-snåret och jag tänkte att hon nog var nödig eftersom blöjan var torr, men jag var så sömnig att vi inte kom iväg till pottan så då kom det i blöjan :ops: Men på morgonen var jag med på noterna och det kom både ett och två i pottan! Hon var så nöjd efter att hon log med hela ansiktet :-D

Ska bli så spännande att se hur det går! ( känns bara sååå skumt att skriva helt seriöst om sin bebis kiss bajs och pottvanor )
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-snack