Potta borta/ute

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Potta borta/ute

Inläggav Kickan » mån jan 07, 2013 15:55

Pottningen fungerar över förväntan bara efter några dagar. Just nu sover lillan i sjalen med bara underbyxor. (Tänk så mycket skönare och mysigare det är att hålla en bebis utan blöja än en med...) Jag kommer att få vara snabb när hon vaknar eftersom hon inte kan hålla sig. Jaja, det var bara en passus, nu till min fråga.

Vi använder pappersblöjor som backup dygnet runt i princip och kör med rutinpottning men också då vi ser att hon verkar behöva. Nu planerar jag och svägerskan en shoppingtur med våra små. Hur ska man tänka då? Jag kan inte ta med mig hela pottan ju, möjligen insatsen. Kan jag låta henne helt enkelt bara kissa i blöjan eller? Bajs sköter hon oftast på morgonen så det behöver jag nog inte oroa mig för. Vi ska till Ikea och där finns ju alltid bra toaletter.

Hur gör ni andra? Är man rutinerad förstår jag att valet är enkelt, men jag känner mig så ny på detta ännu.
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Inläggav Hemmamamma » tis jan 08, 2013 21:34

Här handlar det faktiskt om årstid. På sommarhalvåret är det lätt att få av kläder och det går ofta att låta de små kissa ute. Nu på vintern är det värre. Barnen har mycket kläder på sig som tar tid att ta av och kylan gör det omöjligt att kissa utomhus. Så är man ute med bebisar på vinterhalvåret så får man nog räkna med att de får använda blöjan om de behöver göra ifrån sig. Ta för vana att erbjuda potta innan ni går ut och direkt när ni kommer in igen.

Jag ska försöka att leta reda på "Skogskajsas" berättelse om hennes IKEA-besök. Det är roligt. http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php? ... ght=#12550
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Potta borta/ute

Inläggav Kickan » tis jan 08, 2013 22:07

Haha, ja den var bra! Jag skulle nog hellre ha med en egen potta än använda dem som står där. Som sagt vet man ju inte om folk tvättar ur ordentligt. Så tänker väl alla så de är troligen helt oanvända ;-)

I alla fall gick det bra på Ikea och när vi kom hem hade hon haft sin kissiga blöja så länge så hon fick vara utan nästan hela resten av dagen :piss:
Med vänlig hälsning,
Sarah
Kickan
10 - Skitnyfiken

Återgå till EC-snack