17 månader, hur börjar vi?

Om att potträna ett icke-EC:at barn över ca 18 månaders ålder.

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

17 månader, hur börjar vi?

Inläggav mammaÅsa » tor jan 10, 2013 13:34

Hej. Jag hörde talas om EC för ett par dagar sedan och blev genast intresserad.

När grabben var ca 1 år var han intresserad av den nyinköpta pottan och vi började springa till pottan efter sovning och mat och däremellan om det blev mer än en dryg timme. Det gick jättebra och han kunde hålla blöjan torr en hel em. Men det blev mycket springande och tygblöjan tar ett tag att få på och av, jag ledsnade så smått framförallt är hans intreese tvärdog när han började gå vid 14 mån. Sen dess har jag inte gjort nåt, han kissar ibland på golvet i tvättstugan där han ofta får springa naken, men har inte verkat intresserad.

Samtidigt som jag hörde talas om EC var jag på IKEA och köpte en potta till som han tyckte var jätterolig, och tänkte ge mig på ett nytt försök.

Nu har han fått springa med bar rumpa när vi varit hemma, men än har vi inte lyckats pricka pottan, hur ska vi göra?

Alldeles nyss åt han lunch med bar rumpa, när han var klar (i stort sett) började han gnällaoch titta ner mot snoppen. Jag lyfte snabbt ur honom och satte honom på pottan, men han flög upp direkt och kissade efter någon minut på golvet, jag lyfte genast upp honom, samtidigt som jag sa kssssss och satte honom på pottan. Det kom inget mer och han sprang upp direkt. Efter ett par minuter kissade han på golvet igen och jag upprepade proceduren.

Gör jag rätt? Eftersom han har tygblöjor och jag tycker det är tråkigt att tvätta är han van att gå i blöta blöjor vilket inte tycks besvära honom. Att gå naken och kissa på golvet gör att han inte blir blöt när han kissar, vilket han uppskattar.

Ibland verkar han bli lite skamsen när han kissat på golvet, men oftast ser han fram emot att torkningen, han vill gärna hjälpa till. För ett par dagar sedan hade han inte bajsat på ett tag så han bajsade ut en stor hård korv på stolen han stod på och blev helt förtvivlad så pappa var tvungen att trösta.

Jag tycker det är jättesvårt att se när det är dags att kissa.

Pottan vill han inte sitta på längre. Han ska genast springa iväg. Han kan göra det självmant med kläderna på och skratta och säga sssss, så han vet vad pottan är till för.

Hur ska vi gå vidare. Att torka kiss var 40:e minut är inget jag kommer orka med i längden.

Testade imorse att sätta hom på pottan samtidigt som jag kissade. Då satt han nog 10 sek innan han sprang upp och kissade på mattan istället, som han med stor förtjusning skulle torka ren efteråt. Dvs det är roligare att torka än att sitta på pottan, favoritleksaker och sång funkar inte. Jag vill inte heller hålla kvar honom mot sin vilja så pottan blir förknippat med nåt tråkigt.

Detta blev ett långt inlägg, men jag vill gärna ha lite hjälp.
Åsa
mammaÅsa
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tor jan 10, 2013 15:21

Eftersom er pojke är så stor så borde det ju gå att prata med honom om detta. Ni har ju grundat med pottan så att han vet vad man ska göra där och förhoppningsvis behöver han därför inte lära om. Ett alternativ när man ska börja med såpass stora barn är ju att gå direkt till toalett med barnsits. Då behöver man som förälder vara med och passa så att barnet inte ramlar ner åt något håll. Kanske kan er pojke tycka att det är roligt att spola efteråt.

Tydlighet är A och O. Tala om var man ska kissa och bajsa och beröm när det blir rätt. :app: Var även tydlig med att det är fel att kissa och bajsa någon annanstans och se för all del till att inte det blir roligare än att göra rätt. :this: Om barnet är känsligt och blir ledset när bajset kommer fel, så får man väl ta det lite varligt när man påtalar att det blev fel och lägga krutet på att prata om var det ska komma och uppmuntra att det säkert blir rätt nästa gång. Säg aldrig att det inte gör något om barnet kissar eller bajsar på sig eftersom barn tar allt man säger bokstavligt och då blir förvirrat och inte alls förstår vad mamma och pappa menar.

Fråga heller aldrig om barnet VILL gå på pottan, då det torde vara ganska ointressant. Fråga istället om barnet BEHÖVER. Om man själv anser att barnet behöver gå på toaletten, exempelvis om man ska gå på "slutkissen" innan man går ut eller när man ska lägga sig, så kan man antingen bara säga att det är dags att gå på slutkissen eller göra det roligare genom att fråga om barnet vill gå på pottan ELLER toaletten. Att ge barnet två valmöjligheter är även ett bra sätt att stimulera språkutvecklingen.:tumup:

Vad det handlar om för er pojke, är ju att träna bort blöjan, alltså aktiv potträning. Och det är ju givetvis inte konstigare det än något annat. Om ert barn protesterar mot tandborstning så tror ni väl inte att barnet blir rädd för tandborsten när ni insisterar och om barnet inte vill bli fastspänd i bilbarnstolen så tror jag inte heller att ni skulle tro att barnet skulle få en negativ bild av den bara för att ni ignorerar barnets protester. Istället blir barnet tryggt av att känna att mamma och pappa vet hur det ska vara och är de som bestämmer. Känner barnet att mamma eller pappa verkar oroliga och tveksamma till pottan så är det naturligt att dessa känslor förs över till barnet. Sedan så är det inte speciellt roligt att gå på toaletten, men varför ska allt behöva vara roligt? Det viktiga här är att se till att avbrottet för att gå på toaletten inte innebär att man förlorar på det utan får fortsätta att göra det roliga man höll på med innan.

Det finns olika knep när det gäller potträning. Ibland är det effektivare om man låter en handdocka (typ nalle, katt eller liknande) instruera barnet än att göra det med sin egen röst. Att köpa trosor eller kalsonger med en favoritfigur på kan också vara populärt. Då kan man låtsas att denna figur säger: "Du får inte kissa på mig!" För att få barnet att varva ner och sitta kvar på pottan eller toaletten tillräckligt länge för att det ska hinna komma något kan man med fördel sitta och titta i några av de tidskrifter som väl brukar finnas på de flesta toaletter. ;-)

Lycka till! :tumsup:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Inläggav mammaÅsa » tor jan 10, 2013 19:58

Tack för snabbt svar.

Nu verkar det som grabben blivit dålig i magen. Efter 5! bajsolyckor på nya trägolvet i köket får blöjan vara på ett tag. Vi som som så smått börjat kommunicera om när och var man gör sina behov. Han pekade mot skrevet och såg lite stressad ut, jag satte honom på pottan där han inte ville sitta kvar så han bajsade på golvet och var ledsen för det direkt efteråt.

Vi får fortsätta när det bajsas mer måttligt.
Åsa
mammaÅsa
1 - Smygfis

Inläggav Hemmamamma » tor jan 10, 2013 21:07

Det går säkert bra. Han är i en optimal ålder för att träna bort blöjan. Tyvärr är ju inte årstiden den optimala. Jag skulle nog rekommendera att ha kvar "för-säkerhets-skull-blöja" utomhus tills han är så gott som tillförlitligt torr. Hos oss använde vi även blöjan som en konsekvens, precis som du är inne på. Blir det, av en eller annan anledning, många olyckor en dag så åker blöjan på som konsekvens. Viktigt att man talar om varför man sätter på blöjan. Speciellt om man har ett barn som inte tycker om att behöva ha blöja på sig.

Lycka till och skriv gärna mer om hur det går. :notes:
Hemmamamma
Hemmamamma
350 - Storbajsare

Återgå till Potträning