Varför tecknar ni?

Här pratar vi allmänt om att teckna.

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Varför tecknar ni?

Inläggav Jenny » tis mar 07, 2006 10:54

Om någon undrar varför ni tecknar till era barn, vad svarar ni då? Jag svamlar något om att det är kul och att han förhoppningsvis ska kunna komunicera med tecken innan han kan prata.
Bild

Bild
Jenny
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tis mar 07, 2006 12:43

Jag svarar också att det är för att han ska kunna kommunicera innan han kan prata och för att han tycker det är kul :-)

Gillar tECknas slogan: "Varför skrika och peka när man kan teckna och le" :rock:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Nanook » tis mar 07, 2006 13:37

Vi tecknar just för att Elias skulle kunna göra sig förstodd innan han kan prata. Och också för mellan killes skull, han pratar extermt otydligt, att teckna hjälper jätte mycket!!!
Mamma till Oliwer 02/08, Noel 03/10 och Elias 05/08 - Alla barn är sjalbarn, Elias ECad sen han var 3 mån.
Användarvisningsbild
Nanook
10 - Skitnyfiken

Inläggav melon » tis mar 07, 2006 17:52

SkogsKajsa skrev:Gillar tECknas slogan: "Varför skrika och peka när man kan teckna och le" :rock:

Det är ju från din farfar eller vem det nu var...(?) :urule: :rock: Det säger ju liksom allt... ;-)
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » tis mar 07, 2006 18:00

Att min pappa sa "men han kan ju skrika och peka!" ? :roll: :green:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav tinaw » tis mar 07, 2006 18:53

Vi säger att det gör att de kan göra sig förstådda tidigare, och då blir det lättare för alla inblandade. Dessutom hjälper tecknandet språkutvecklingen, och eftersom Thilda är för tidigt född har det känts viktigt ur den synvinkeln också.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav dora » ons mar 08, 2006 18:37

* för att erbjuda fler kommunikationsmedel än det talade språket - och kanske blir det lättare att göra sig förstådd genom tecken innan talet behärskas.
* utmärkt bonus om sonen sedan använder sig av tecken för att kommunicera med personer som har teckenspråk som förstaspråk. tycker egentligen att "elementärt" teckenspråk (alfabetet, "vanliga ord") borde vara lika självklart ämne som matte eller engelska i grundskolan...
dora
250 - Pottsork

Inläggav MrGreen » ons mar 08, 2006 18:43

dora skrev:* utmärkt bonus om sonen sedan använder sig av tecken för att kommunicera med personer som har teckenspråk som förstaspråk. tycker egentligen att "elementärt" teckenspråk (alfabetet, "vanliga ord") borde vara lika självklart ämne som matte eller engelska i grundskolan...

:rock: :rock: :rock:
Håller med dig!!!
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav krtek » fre okt 27, 2006 08:36

TIll en början för att jag kunde och "var tvungen", sen la jag av (tappade tron), men tecknade vidare av gammal vana - nu mest för att betona något eller när vi läser böcker med tecken.
Hälsningar
Linda
Mamma till fyra
krtek
70 - Pissmyra

Inläggav Mony » sön dec 03, 2006 22:36

Vi tecknar nog därför att det är lättare att kommunicera med innan de kan ord. Dessutom tycker jag att man använder oftare anstiktsuttryck när man tecknar och får ett kraftigare kommunikationssätt.
Användarvisningsbild
Mony
10 - Skitnyfiken

Inläggav MrGreen » fre dec 08, 2006 08:54

:this: Om man tänker efter så ger man många betydelser till ordet via ansiktet, t.ex. om ni säger till barnet -ohh, vad fin du blev (så kommer automatiskt ett brett leende från er) Och gör man det samma med tecken så snappas det snabbare upp :app:
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav milimina » sön maj 02, 2010 11:58

jag vill teckna för att använda som stödtecken. lillasyster har redan börjat med talspråk och lär sig snabbt, men det kan aldrig skada att kunna stödtecken (och senare utöka till teckenspråk) eftersom vi ännu inte vet hur omfattande hennes hörselskada är. började för några dagar sedan och hon visar redan tydligt att hon vill att jag tecknar "katt" när vi läser bok med bild på katt :loving:

har redan lagt märke till att hon gärna vänder sig mot mitt ansikte när vi läser bok, och gärna även tar på munnen för att liksom "känna" på ordet och hur det formas. visst kompenserar jag med att vara grymt övertydlig med uttalet, men som sagt, det kan inte skada att stödteckna.
storebror 0608 sen i talet
lillasyster 0902 ensidig hörselskada
Användarvisningsbild
milimina
1 - Smygfis

Återgå till Teckensnack