Om känsla och intuition

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Om känsla och intuition

Inläggav jazoo » mån apr 03, 2006 21:57

Om känsla och intuition

Det är ju inte ovanligt att jag bara känner på mig att Alice nog behöver kissa, det hände mig flera gånger innan vi började med EC också. Jag fick plötsligt känslan av att det var dags, men förnuftet, eller logiken eller vad det nu var sa emot, nej hon har ju precis eller något annat. Och så kissade hon. Ändå. Känslan och intuitionen regerar. :rock:

Men sen finns ju också en annan slags känsla - kan man till och med kalla det kalla det telepatisk kommunikation? På sistånde har jag märkt att Alice inte kissar om jag själv är kissnödig. Då får jag lägga henne ifrån mig, kissa själv, och försöka igen. Och då funkar det.

Och på något sätt är det ju logiskt, ett litet barn är som ett enda stort känselspröt som känner varenda känsla som mamman (oftast, men också pappan) känner och därmed förmedlar vidare till sitt barn. Om jag med kroppen förmedlar energin "jag måste hålla mig" till Alice samtidigt som jag säger att hon ska kissa är det ju inte konstigt att hon inte kissar. Det känslomässiga, intuitiva, telepatiska eller vad du vill, budskapet är ju det som hon är allra bäst på att tolka. Ord (eller kissignal) är sekundärt än så länge.

Vilka är era tankar och erfarenheter kring intuition och känsla i samband med EC (eller i andra sammanhang)?
Johanna, mamma till Alice född okt 05 och Vincent född okt 08 :loving:
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav SkogsKajsa » tis apr 04, 2006 07:29

Mycket intressanta tankar. Jag tror du har rätt helt igenom.
Vi kan inte lura våra smarta ungar, dom känner av så mycket mer än vi kan förstå. Frågan är ju också varför i tappar det när vi blir äldre...eller om vi kanske helt enkelt slutar lyssna på andras känslor och signaler och sen glömmer hur man gör?

Många gånger har man ju flyktigt tänkt "jag kanske borde ta honom på toa" och några sekunder senare så är där en pöl istället. I länder där dom är utomhus hela tiden så funkar det nog bättre med sån intuition. Dom behöver inte rusa iväg till nått lämpligt ställe utan lyfter kanske bara ut barnet från kroppen och låter det ske där det sker.

Många gånger har även jag märkt att Lukas inte vill kissa om jag behöver kissa. Jag får då sätta mig på toa och kissa medans han då sitter brevid på pottan och kissar ikapp :-D

Åter igen, mycket intressant ämne! :tumsup:
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav jazoo » tis apr 04, 2006 08:55

SkogsKajsa skrev:Vi kan inte lura våra smarta ungar, dom känner av så mycket mer än vi kan förstå. Frågan är ju också varför i tappar det när vi blir äldre...eller om vi kanske helt enkelt slutar lyssna på andras känslor och signaler och sen glömmer hur man gör?

Det där var ju en intressant fråga... Jag tror faktiskt det, att vi helt enkelt glömmer bort hur man gör alltså. I takt med att vi lär oss att behärska först det talade och sedan det skrivna språket så börjar vi nog förlita oss på att det är det överlägsna sättet att kommunicera. Andra sätt behövs inte längre så vi glömmer bort hur man gör.

Å andra sidan så säger ju de flesta att typ 80% av kommunikationen sker via icke-verbala kanaler, dvs kroppsspråk av olika slag, nyanser i rösten, till och med dofter (feromoner) och annat. Så helt glömmer vi nog inte bort hur man gör, men det sker på ett väldigt omedvetet sätt.
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav Kristina » tis apr 04, 2006 10:52

Jag kan bara hålla med om allt du skriver.
Våran "kommunikation" handlar väldigt sällan om tydliga signaler (typ ljud) numer, vi går nästan helt på känsla och det funkar enormt bra för det mesta.
Jag har också märkt att det går sämre de dagar jag är trött eller irriterad eller på andra sätt känslomässigt "upptagen" och dagar då jag inte bär så mycket missar vi mer också.
Mamma till Alma 0302, Freja 0508 & Vera 1012
Freja är EC:ad sen hon föddes och helt blöjfri sen hon var ca 7 månader.
Nu är det lilla Vera som EC:as.
Användarvisningsbild
Kristina
300 - Skitglad

Inläggav tinaw » tis apr 04, 2006 10:55

Jag instämmer också i allt.
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » tis apr 04, 2006 12:02

Kristina skrev:Jag har också märkt att det går sämre de dagar jag är trött eller irriterad eller på andra sätt känslomässigt "upptagen" och dagar då jag inte bär så mycket missar vi mer också.

:iagree:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav melon » tis apr 04, 2006 20:16

Många intressanta tankar där! Visst är de som små känselspröt.

Men det kanske är tur att vi blir lite mer avtrubbade, tänk vad jobbigt om vi skulle vara lika känsliga hela livet, och inte kunna kissa så fort någon i närheten håller sig. :roll: :-D
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » tis apr 04, 2006 20:39

melon skrev:...tänk vad jobbigt om vi skulle vara lika känsliga hela livet, och inte kunna kissa så fort någon i närheten håller sig. :roll: :-D

:lol: :Hahaa:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav diddeldi » tis apr 04, 2006 20:40

melon skrev:Många intressanta tankar där! Visst är de som små känselspröt.

Men det kanske är tur att vi blir lite mer avtrubbade, tänk vad jobbigt om vi skulle vara lika känsliga hela livet, och inte kunna kissa så fort någon i närheten håller sig. :roll: :-D

hade varit speciellt jobbigt om det är toakö :hellu:
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav melon » ons apr 05, 2006 06:05

diddeldi skrev:

:lol:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav jazoo » ons apr 05, 2006 10:48

diddeldi skrev:

Men allvarligt talat - är man någonsin så kissnödig som när man står i toakön och det är bara en person före i kön? Det kanske helt enkelt slår åt andra hållet istället...
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav tinaw » ons apr 05, 2006 12:08

Jag vet en mamma som faktiskt kissade på sig när hon höll fram barnet. Hon tänkte så myycket på att slappna av så det bara kom. Så det funkar nog åt båda hållen tror jag. :piss:
Tina m Hannah 07 Noah 05 Thilda 03 Samuel 99 o tre till
BÄRAnÄRA - sy bärsjal själv!
Användarvisningsbild
tinaw
Hakuna Matata

Inläggav SkogsKajsa » ons apr 05, 2006 12:09

tinaw skrev:Jag vet en mamma som faktiskt kissade på sig när hon höll fram barnet. Hon tänkte så myycket på att slappna av så det bara kom. Så det funkar nog åt båda hållen tror jag. :piss:

Haha det har inte hänt mig än..men ibland är det nära när man så gärna vill hjälpa så man helt går upp i uppgiften :green:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav jazoo » ons apr 05, 2006 14:25

SkogsKajsa skrev:
tinaw skrev:Jag vet en mamma som faktiskt kissade på sig när hon höll fram barnet. Hon tänkte så myycket på att slappna av så det bara kom. Så det funkar nog åt båda hållen tror jag. :piss:

Haha det har inte hänt mig än..men ibland är det nära när man så gärna vill hjälpa så man helt går upp i uppgiften :green:

Skratt! Ja, det har inte hänt mig heller, men nog har det varit nära. Just när man tänker så mycket man bara kan på att slappna av... :rofl:

Men det förvånar mig inte ett dugg!
Användarvisningsbild
jazoo
70 - Pissmyra

Inläggav linafelicia » ons apr 12, 2006 11:29

Det har aldrig hänt mig men det har varit väldigt nära, speciellt när Rasmus var nyfödd och knipmusklerna var väldigt otränade. Jag fick stå med benen i kors och knipa allt vad jag kunde för att inte kissa på mig. :Hahaa:

Sen tror jag att vi har mycket kvar av den där andra kommunikationen när språket inte fungerar. Min pappa har rest runt mycket i asien ensam och långt från turiststråken och säger att när han pratar med folk som inte kan engelska så funkar svenska bättre, antagligen för att han känner sig tryggare i det. Han pratar svenska och dom pratar sitt eget språk och dom förstår varandra hjälpligt.
När vi själv är kissnödiga och håller barnet över vasken för att kissa så tror jag att barnen känner att vi är stressade och håller sig tills mamma eller pappa har lugnat ner sig.
Rasmus mamma
Bild
Användarvisningsbild
linafelicia
70 - Pissmyra

Nästa

Återgå till EC-snack