Att berömma eller inte

Här samlas fakta och tänkvärdeheter om EC

Moderatorer: melon, SkogsKajsa

Att berömma eller inte

Inläggav SkogsKajsa » tis apr 18, 2006 09:36

När det handlar om att potta små bebisar säger många att man inte ska berömma ett barn som kissar eller bajsar på pottan.
En anleding är att barnet kan få prestationsångest om det vet att man är duktig om man kissar på pottan men inte om man kissar i byxan.
En annan anledningen sägs vara att en handlig som barnet är duktigt om han/hon utför kan barnet även vara olydig och trotsa om han/hon får för sig det. En sak som är naturlig och inte alls märkvärdig lockar inte till trots.

Vill man ändå säga något så kan man istället uttrycka sig positivt
om att det blev så bra, det som hände. Ex:

"Nämen så skönt att kisset hamnade i pottan, det är ju mycket skönare än att ha det i byxan."
"Va härligt att vi hann sätta oss på pottan innan bajset kom, så slapp vi ligga på skötbordet och torka rumpan."
"Va skönt att få ut allt kiss och bajs som låg och väntade inne i magen!"
Senast redigerad av SkogsKajsa lör mar 22, 2008 22:41, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav SkogsKajsa » sön nov 26, 2006 16:40

I vårt gästrum skrev "hemmamamma" om sin syn på dethär med att ge beröm, mycket tänkvärt inlägg:

Jag tycker det är bra att det finns en hemsida som tar upp detta viktiga ämne. Tack Kajsa! Det enda jag vänder mig mot vad gäller metoden ”EC”, är inställningen att man skulle underlåta att ge barnet beröm bara för att det gör något naturligt. Som pedagog vet jag verkligen värdet av att ge barnen beröm och att ofta, ofta tala om för dem hur duktiga de är. Frasen ”Åh, vad duktig du är!” är den i särklass mest använda i vårt hem! Det spelar ingen roll om berömmet gäller naturlig utveckling som att lära sig lyfta huvudet, sitta själv, krypa, gå eller att göra ifrån sig på pottan. Beröm är något positivt och oerhört viktigt för barnets utveckling! Teorierna om att barnet skulle börja trotsa för att det fått beröm, avfärdar jag som rent nonsens. Ett barn som fått möjlighet att göra ifrån sig på potta eller toalett från spädbarnsåldern ser ju detta som något naturligt och positivt och gör det ju för sin egen skull. Våra flickor har fått jättemycket beröm när de gjort ifrån sig på pottan, precis som de fått det för allt annat vi föräldrar velat uppmuntra. Pott- eller toalettbesöken har dock aldrig någonsin varit föremål för något trots hos någon av flickorna, och då har vår äldsta flicka ändå varit mycket trotsig i andra sammanhang.

Hemmamamma

Och som svar skrev tinaw ett lika tänkvärt inlägg:

Jag både håller med och inte. Att ge mycket beröm för ett litet barn som kissar i pottan kan ge den oönskade effekten att barnet känner sig misslyckat de gånger kisset inte kommer och berömmet uteblir. Att inte berömma vid pottan handlar inte om trots så mycket som om prestationsångest.

Däremot kan jag hålla med om att barn behöver olika grad av beröm och bekräftelse. Så likaväl som jag säger "Bra gjort!!" med jätteentusiastisk röst till min ena dotter säger jag ganska neutralt "där kom kisset" till hennes yngre bror. För att de är olika.

Det är ingen tvivel om att det råder delade meningar om detta med beröm och alla verkar ha rätt på sitt sätt. Det är därför svårt att säga att man ska göra det ena eller det andra, bästa råder är kanske ändå att följa sitt hjärta och vara naturlig. :-D
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Återgå till Om EC