Utvärdering av pottor!

Allmänt snack om EC

Moderatorer: melon, Veronika, SkogsKajsa, feber

Utvärdering av pottor!

Inläggav SkogsKajsa » sön apr 30, 2006 21:46

Jag tänkte att vi skulle sammanställa lite recensioner av pottor.
Får vi ihop lite sånt så kan jag göra en tråd om det i delen "Om EC".

Bild
Babybjörn pottstol gamla modellen:
Ganska stort öppning i den så den hade inte funkat så tidigt, vi började med den när Lukas var runt 5 månader har jag för mig. Det var först då som han kunde sitta någorlunda säkert på den utan att bli stödd precis hela tiden.
Insatsen till pottan sitter lite för löst så om Lukas lutar sig fram eller försöker resa sig så kan han trilla framåt och få insatsen över sig eller så sätter han sig tillbaka och klämmer låren mellan insatsen och pottstolen.
Bra, men inte så bra som nya modellen!

Bild
Babybjörn pottstol nya modellen:
Inköpt då Lukas är snart ett år, funkar jättebra! Insatsen sitter mycket bättre än i gamla modellen och har mjukare former. Den är även smalare än gamla modellen så den borde fungera för mindre rumpor.
Under pottstolen är en gummilist som gör att stolen inte halkar.
Jättebra köp!

Bild
Babybjörn klassisk potta:
Inköpt då Lukas var runt 7 månader kanske. Stadig potta som han sitter bra på. Den fungerar som resepotta och nattpotta nu.
Lite stor när man ska tömma och skölja i handfatet.
Bra potta helt enkelt!

Bild
Babybjörn hjärtepotta:
Perfekt potta för pyttebebisar men även jättebra för Lukas som är snart 1år, vi har inte någon men Lukas har provat hemma hos Siri (dotter till melon och MrGreen). Ingen potta för oss däremot eftersom vi inte skulle kunna skölja ur den. Den är för stor för handfatet och vi har ingen bidé eller annan bra lösning.
Jättebra för små bebisar men svår att skölja!

Potta köpt på barnafför för 40kr: (vet inte märke)
Första pottan vi köpte till Lukas! Liten och smidig potta som var perfekt att ha till pluttLukas då vi behövde hålla i han på pottan och hade den på skötbordet. Lätt att ta med på bort och ha med runt i huset.
Den är nu utlådan och flidigt använd till annan liten bebis.
Bra till pyttebebisar och smidig att skölja ur i handfatet!

Bild
Pottstol i trä:
Bra höjd. Pottdelen fastnar inte mellan benen på barnet när det ska resa sig upp. Armstöden är bra när barnet ska sätta sig ner, resa sig upp och för att vila armarna på när det sitter. Det finns dock inget "stänkskydd" fram.
Jättebra till lite äldre bebisar

Bild
Anksits från OKBaby:
Ligger jättebra på toaringen och är stadig. Lukas använde nästan uteslutande denna i en månader då han var runt 7 månader gammal. Dock tyckte vi att det verkade som att han hade svårt att klämma ut bajs när han satt på den så vi gick över till posstolen igen och nu duger inte anksitsen längre.
Saknar litegrann en upphöjning framåt som det är på många pottor och toasitsar och jag funderar lite på om Lukas känner sig tryggare med upphöjningen framåt och någon liten kant eller ryggstöd bakåt.
Ligger bra på toaringen och har rolig design annars som verkar uppskattas av barnen!

Vanlig toasits för 20 kr på barnaffär: (vet inte märke)
En toasits som man lägger under vanliga toaringen så att den sticker upp inuti ringen. Lukas har inte klämt sig men det ser ut att vara lätt hänt. Passar bara till breda toaringar som har stor öppning, därför bor den nu hos mormor och morfar. Lukas får dessutom toalocket i huvudet ibland om man inte vaktar.
Stor, bökig, opraktisk!

Bild
Babybjörn toaring:
Lukas testade en på öppna förskolan och godkände den för både kiss och bajs! Jag tror den är lite mindre än anksitsen från OKBaby och känns kanske lite tryggare för barnet att sitta på. Vet inte så mycket mer.
Populär toasits!

Bild
Genomskinlig potta från edenbaby.se
Ganska lik Babybjörns Klassisk Potta men med högre "stänkskydd" fram och lite större hål. Plasten känns lite skörare än i t.ex Babybjörns pottor.
Transparansen gör att man kan se "resultatet" i pottan utan att lyfta bort barnet.

Bild
Potty Bowl www.theecstore.com
Enligt hemsidan är den perfekt att hålla menan sina ben när man har nyfödd bebis i knät. Det ska även vara smidig i bilen, i flygplanet, när man ammar och andra gånger man håller bebisen över potta.
Personliga erfarenheter efterlyses!

Bild
The Pot www.theecstore.com
Från samma tillverkare som gör den genomskinliga pottan. Pottan är lägre och bredare med en smart form på hålet. Den går även att sitta på från båda håll vilket är smart för barn som vill sätta sig på pottan själv men inte riktigt hittat knixen med att komma rätt.

Bild
Potette On The Go Portable Fold-up Potty www.theecstore.com
En portabel potta som är mycket liten och smidig. Enligt The EC Store kan den få plats i en normalstor handväska.
Mer info om den finns HÄR
Senast redigerad av SkogsKajsa tor okt 05, 2006 06:18, redigerad totalt 2 gånger.
Bild Bild

Man får vara som man är när man inte blev som man skulle :-)
Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Saffran » mån maj 01, 2006 13:05

Kanonbra med pottrecensioner! :vågen:
Användarvisningsbild
Saffran
150 - Pissråtta

Inläggav Saffran » mån maj 01, 2006 13:15

Kajsa: den pottstolen vi fick av er tycker jag är superbra!

Rätt höjd för Noah, pottdelen fastnar inte mellan benen på honom när ha ska resa sig upp, han har armstöd när han ska sätta sig ner, resa sig upp och vila armarna på när han sitter. Han tömmer den själv (med lite support så kisset hamnar där det ska ;)

Jag skickar en bild till dig Kajsa, så kan du ju lägga in den om du vill. Var har du fått tag i den?

Ps. Går det att lägga in bilder i inläggen? DS[/img]
Användarvisningsbild
Saffran
150 - Pissråtta

Inläggav SkogsKajsa » mån maj 01, 2006 15:39

Saffran skrev:Kajsa: den pottstolen vi fick av er tycker jag är superbra!

Rätt höjd för Noah, pottdelen fastnar inte mellan benen på honom när ha ska resa sig upp, han har armstöd när han ska sätta sig ner, resa sig upp och vila armarna på när han sitter. Han tömmer den själv (med lite support så kisset hamnar där det ska ;)

Jag skickar en bild till dig Kajsa, så kan du ju lägga in den om du vill. Var har du fått tag i den?

Ps. Går det att lägga in bilder i inläggen? DS

Tack Saffran! Jag fixar det om du bara skickar bilden :tumsup:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Sara P. H. » tis maj 02, 2006 21:21

:app: Ambitiöst och bra!! :app:
:iagree: Jag vill "såga" gamla babybjörnpottstolen(lätt att tippa ur- med i bästa fall bara blött resultat)-men pottinsatsen i den är jättebra- den använder vi som nattpotta -lagom storlek och lätt att klämma fast mellan mina ben/lår (funkade även på nyfödd-tiden ) Hjärtepottan får 5 bajskorvar av fem möjliga: stadig och "ergonomisk" och funkat upp till 4(-5) åå hos oss- men nu använder stora tjejen(117cm lång 5åring) hjärtepotta endast i yttersta nödfall....så att säga... :blahblah: Och BBtoaringen är ju lite skrymmande men stabil och lätt att få på plats för barnen själva även i brådska :notes: :blahblah:
Sara P. H.
70 - Pissmyra

Inläggav melon » ons maj 03, 2006 06:01

Sara P. H. skrev: Hjärtepottan får 5 bajskorvar av fem möjliga

:lol: :lol: :lol:

Håller med. :-D Hjärtepottan är skiiitbra! :lol:
Kristin med Siri aug -05 och Dante maj -07

Mer teckenspråk åt småfolket!

http://www.nitsirk.se
Användarvisningsbild
melon
tECknare

Inläggav SkogsKajsa » ons maj 03, 2006 06:54

Haha va roliga ni är! Såklart vi måste ha bajskorvsbetyg på pottorna! :bajs: :vågen:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » ons maj 03, 2006 08:46

melon skrev:

Och jag tycker den är lätt att skölja ur, bara att greppa tag "därbak" i öppningen och låta allt sköljas ur "därfram"
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav diddeldi » ons maj 03, 2006 21:03

shit asså, vi verkar ju vara helt ute här för vi har ju inte hjärtepottan :hellu:

men vi har babybjörns toasits och vanliga potta och de är bra tycker jag :tumup:
http://www.edenbaby.se - Bärsjalar, bärselar, tygblöjor mm.

Bild

Bild
Användarvisningsbild
diddeldi
www.edenbaby.se

Inläggav SkogsKajsa » tor maj 04, 2006 18:47

MrGreen skrev:
melon skrev:

Och jag tycker den är lätt att skölja ur, bara att greppa tag "därbak" i öppningen och låta allt sköljas ur "därfram"

Men får den bra plats i handfatet då? :mitvit:
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav MrGreen » tor maj 04, 2006 20:18

Jag har inte haft problem med det.. Men visst.. Hela den får ingen bra plats.. Men har man dusch eller badkarskran så går det ju lika snabbt och göra ren den där.. thihi..
BildLyssna på mig.. Du är i min kraft.. Du ska EC:a ditt barn..
Användarvisningsbild
MrGreen
tECknare

Inläggav ahsve9 » ons okt 04, 2006 20:20

Här gillar vi mest de allra enklaste modellerna med lite större hål, typ den genomskinliga och en superbillig från storköpet i närheten. Det stora hålet gör att man kan se om det kommit något utan att lyfta bort barnet, och att bajset garanterat kommer ned i hålet och inte på sidan, som jag tycker det annars lätt gör i de lite mindre.

Älskar den genomskinliga!!! Rekommenderar till alla!
E 0212 och H 0510. Började EC vid ca 7 mån.
ahsve9
10 - Skitnyfiken

Inläggav Veronica » ons okt 04, 2006 20:56

Fanns det inte pottrecentioner nån annan stans redan?

Jag vet att jag skrev en om den genomskinliga i alla fall...
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Inläggav SkogsKajsa » tor okt 05, 2006 06:17

Veronica skrev:Fanns det inte pottrecentioner nån annan stans redan?

Jag vet att jag skrev en om den genomskinliga i alla fall...

Du tänker nog på denna tråden under "om EC": http://forum.ecsweden.se/viewtopic.php?t=795

Jag plockar med dess info över hit också :-)
Bild Bild

Användarvisningsbild
SkogsKajsa
Forumfixare

Inläggav Veronica » tor okt 05, 2006 21:50

Jag hade inte sett de där sista pottorna förut. Coola grejer det finns! B-)
Mamma till sjalbarnen Isak 2004 och EC-tjejen Nora 2006 Bild
Användarvisningsbild
Veronica
350 - Storbajsare

Nästa

Återgå till EC-snack